Er bestaat geen twijfel over dat elektrisch rijden de toekomst van de auto is. Maar wat is de volgende stap na elektrisch rijden? Er zijn veel verschillende opties die de volgende grote stap in brandstof voor auto’s zouden kunnen zijn.
In deze blogbijdrage bespreken we enkele van de populairste opties en onderzoeken we kort hun potentieel.
Wat zijn de opties?
De toekomst van autobrandstof is elektrisch. Maar wat gebeurt er als we de limiet van elektrische aandrijving bereikt hebben? Wat is het volgende voor autobrandstof?
Waterstof
Sommige deskundigen zeggen dat waterstof het antwoord is. Waterstof is het meest overvloedige element in het heelal, en het kan gebruikt worden om een schoonbrandende brandstof te maken. Voertuigen op waterstof zijn al ontwikkeld, en er zijn een paar waterstof tankstations in het hele land. Maar de infrastructuur voor waterstof is nog zeer beperkt, en het zal waarschijnlijk nog vele jaren duren voor waterstof een mainstream autobrandstof wordt.
Aardgas
Andere deskundigen zeggen dat aardgas de volgende stap in autobrandstof is. Aardgas is schoner dan benzine of diesel, en het wordt op sommige plaatsen al als transportbrandstof gebruikt. Er zijn ook al een aantal aardgastankstations in bedrijf. Maar aardgasvoertuigen zijn nog betrekkelijk nieuw, en er is nog geen wijdverbreide infrastructuur voor het tanken van aardgas.
Zonne-energie
Weer een andere groep deskundigen geloven dat zonne-energie het antwoord zal zijn. De zon is immers een vrijwel onbeperkte bron van energie, en zonnepanelen worden elk jaar goedkoper en efficiënter. Bovendien kunnen zonnepanelen op huizen en bedrijven worden geïnstalleerd, zodat ze een gestage stroom stroom leveren voor elektrische voertuigen.
Als de zonnepanelen in hetzelfde tempo blijven verbeteren, is het waarschijnlijk dat auto’s op zonne-energie uiteindelijk gemeengoed zullen worden. En wie weet? Misschien zien we zelfs oplaadstations op zonne-energie langs snelwegen, zodat je onderweg je batterij kunt bijvullen. Wees dus niet verbaasd als zonne-energie in de toekomst de nieuwe brandstof bij uitstek voor auto’s wordt.
Ethanol
Ethanol is een milieuvriendelijke, hernieuwbare grondstof die gebruikt kan worden om voertuigen aan te drijven. Het geeft minder uitstoot dan benzine, en het is biologisch afbreekbaar en niet giftig. Ethanol is ook efficiënter dan benzine, wat betekent dat het de brandstofkosten kan helpen drukken. Bovendien is ethanol een hernieuwbare hulpbron die kan worden aangevuld zonder het milieu te schaden.
De voordelen van ethanol maken het een aantrekkelijke optie voor de aandrijving van toekomstige wagenparken. Er zijn echter enkele uitdagingen verbonden aan het gebruik ervan. Zo heeft ethanol een lagere energiedichtheid dan benzine, wat betekent dat er meer ethanol nodig is om dezelfde afstand af te leggen als benzine.
Bovendien is de infrastructuur voor de opslag en distributie van ethanol nog niet volledig ontwikkeld. Ondanks deze uitdagingen is ethanol een veelbelovende optie voor de aandrijving van toekomstige wagenparken.
Biodiesel
In feite is biodiesel een steeds populairder keuze voor wie een alternatief zoekt voor traditionele benzine. In tegenstelling tot elektrische auto’s, die een betrouwbare en dure infrastructuur van oplaadstations vereisen, kan biodiesel gemaakt worden van allerlei plantaardige materialen, waardoor het een meer flexibele en betaalbare optie is.
Bovendien produceren biodieselmotoren over het algemeen minder lawaai dan hun elektrische tegenhangers, waardoor ze ideaal zijn voor stadsritten. Dus terwijl elektrische auto’s de laatste tijd alle aandacht krijgen, wordt biodiesel stilaan een serieuze mededinger in de wereld van alternatieve brandstofbronnen.
Conclusie
Hoe ziet de toekomst van autobrandstof er dan uit? In een wereld waarin elektrisch rijden steeds populairder wordt, is het moeilijk om het met zekerheid te zeggen. Maar we kunnen wel een paar beredeneerde gissingen maken. Misschien zien we een toename van auto’s die rijden op waterstof of gecomprimeerd aardgas. Of misschien zullen zelfs zonne- en windenergie een snelle sprint maken als de geprefereerde manier om onze voertuigen aan te drijven. Wat er ook gebeurt, één ding is zeker – de dagen van benzine-aangedreven auto’s zijn geteld.